Elle Fanning (Venetia Scott, Self Service, 2011). |
Uuden moogin ilmestyessä lehtifanit riemuitsevat, sillä he pääsevät fiilistelemään.
Olen lehtifetisisti. Printtiala ei kuole niin kauan kuin minä olen elossa.
Aion nyt perustella, mitä järkeä on ostaa useita kymmeniä euroja maksavia taide- ja muotilehtiä:
1. Ne ovat kauniita esineitä.
2. Ne on tehty intohimolla.
3. Niissä käytetty paperi ja painojälki ovat ensiluokkaisia.
4. Niitä voi fiilistellä useita tunteja.
5. Niistä saa cooliuspisteitä.
6. Niistä inspiroituu.
7. Teksti ja kuvat näyttävät paperilla paremmilta kuin tietokoneen tai älypuhelimen näytöltä.
8. Lukeminen kannattaa noin yleisesti.
Lehdet voi jakaa eri kasteihin: sanoma-, aikakaus-, ja ilmaislehdet, sunnuntailiitteet, zinet, et cetera.
Yksi suosikeistani on kuitenkin 2000-luvulla yleistynyt moog, joka tulee englannin kielen sanoista magazine ja book, lehti ja kirja.
Moog on paksu, yleensä kulttuuripainotteinen lehti, joka ilmestyy ehkä kerran tai kaksi vuodessa. Moogit ovat journalistisesti ja visuaalisesti kekseliäitä. Moog voi näyttää erehdyttävästi kirjalta, sillä se voi olla kovakantinen. Moogissa voi olla hyvin paljon sivuja. Moog voi painaa paljon. Moog voi olla melkoinen jöötti.
Uuden moog-numeron ilmestyminen on aina tapaus.
Self Service -muotilehti edustaa moogia parhaimmillaan. Se on iso, kovakantinen ja ilmestyy kaksi kertaa vuodessa. Lehdessä on käytetty erilaisia paperilaatuja ja se on taitettu silmiäkiihottavasti. Lehteen ovat valokuvanneet muun muassa suosikkini Alasdair McLellan ja Venetia Scott.
Myös berliiniläinen kulttuurilehti 032c ilmestyy kaksi kertaa vuodessa. Se kuvailee itseään käsi- tai opaskirjaksi, joka kertoo vapaudesta, tutkimuksesta ja luovuudesta. 032c on levinnyt lähivuosina myös 032c Gear -muotibrändiksi.
Samaa lehdestä tuoteperheeksi -strategiaa on toteuttanut menestyksekkäästi myös Monocle, josta kirjoitin viimeksi viime viikolla. Monocle myy lehtensä lisäksi muun muassa uimahousuja, muistikirjoja sekä Comme des Garcons -muotitalon kanssa yhteistyössä tehtyjä unisex-tuoksuja.
”Aikakauslehti on luksustuote”, kirjoittavat professorit Sammye Johnson ja Patricia Prijatel The Magazine from Cover to Cover -kirjassaan, josta tein esitelmän viime syksynä.
Aikauslehti vaatii meiltä enemmän huomiota kuin vaikkapa sanomalehti tai telkkariohjelma. Aikakauslehden äärellä viihdytään. Se on kuin viinilasi tai kylpy.
Innostuin kirjoittamaan lehdistä ja moogeista, sillä vierailin tänään Fredrikinkadulla sijaitsevassa Nide-kirjakaupassa. Niteessä palvelu on ystävällistä ja asiantuntevaa, ja heidän lehtivalikoimansa on kattava. Hyllystä löytyvät muun muassa Self Service, 032c, Muse, Apartamento, Kinfolk ja The Gourmand. Lämmin suositus.
Ps. Kuulin huhua, että Helsingissä sijaitseva Beamhill-muotiliike alkaa myymään 032c Gear -brändin tuotteita kevään aikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.