Tyler, The brändiairut. |
Supremen asema urbaanissa kulttuurissa ja streetwearissa on merkittävä. Harva brändi nimittäin säilyy relevanttina kaksi vuosikymmentä.
Miten Supreme on pysynyt pinnalla näin pitkään? Se ei ole pettänyt alkuperäistä asiakaskuntaansa muuttamalla filosofiaansa tai hinnoitteluaan. Tuotteet ovat laadukkaita, ja niitä tehdään aina melko pieni erä.
Kollaboraatiot taiteilijoiden (Damien Hirst, Mark Gonzalez, KAWS), julkkisten (Kermit, Raekwon, Kate Moss), valokuvaajien (Terry Richardson) ja brändien (The North Face, Comme des Garcons SHIRT) kanssa ovat tuoneet Supremelle entistä enemmän tunnettuutta ja kredibiliteettiä.
***
Jokseenkin vastakohtana Supremelle on Japanilainen vaatemerkki Visvim, mikä aloitti myös enemmän tai vähemmän streetwear-tyyppisenä brändinä.
Visvimin perustaja Hiroki Nakamura kuitenkin innostui vanhemmista amerikkalaisista heritage ja workwear -tyyleistä, jolloin brändin tyyli muuttui urheilullisemmasta inkkarimpaan. Samalla Visvimin hinnat nousivat kattoon.
An expensive Visvim shirt. |
Pidän silti Visvimistä, sen tarkkuudesta ja yksityiskohtiin keskittymisestä. Varsinkin Visvimin kengät ovat upeita.
Mutta halusivat Supreme ja Visvim sitä tai eivät, ne ovat nyt molemmat todella suosittuja - ja fashionia.
Supremen punainen box logo on ubiikki.
***
Supremella on ollut kivijalkaliikkeitä tähän asti vain New Yorkissa, Los Angelesissa ja Tokiossa. Uusin, vuonna 2011 avattu liike, sijaitsee Peter Streetillä Lontoossa. Netistä Supremea on voinut tilata vain Amerikkaan ja Japaniin.
Box logo. |
Eilen kaikki kuitenkin muuttui, kun Supreme avasi koko Euroopan kattavan webshopin.
Tätä kulttibrändiä saa nyt siis tilattua myös Suomeen.
***
Ymmärrän jokseenkin, että Chanel-rouvat eivät halua nähdä Chaneleitaan jokaisen ihmisen päällä. Samalla tavalla Supremen kannattajat ovat ärsyyntyneitä brändin laajenemisesta euroopan markkinoille.
Meidän 'preme menee pilalle kun noi westendiläiset urpot alkaa rokkaa sitä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.