Kawsbob, 2007. |
KAWS on myös ajankohtainen: Hänen kaksi uusinta näyttelyään avautuivat juuri Pennsylvania Academy of Fine Artsissa ja Mary Boone Galleryssa. Lisäksi hän julkaisi juuri kotisivuillaan 24 000 dollarin arvoisen Ups and Downs -silkscreen -kokoelman. Tilasin saman tien kaksi settiä.
En siis tilannut. Mutta olisin ehkä halunnut tilata.
***
Pinocchio, 2010. |
Pop-taiteilijat Andy Warhol ja Keith Haring muuttivat käsitystämme siitä, mitä taide voi olla. Jos Warhol keksi valmistuttaa Factoryssaan taideteoksistaan suuria eriä, myi Haring taas Pop Shopistaan käsin The Radiant Baby -logollaan varustettuja tuotteita: vaatteita, leluja ja printtejä.
Joku voisi kutsua tällaisia erissä valmistettuja taide-esineitä vähättelevästi krääsäksi tai kitschiksi.
Kirjailija Milan Kunderahan sanoi tunnetusti, että "kitsch on paskan kieltämistä."
Me voimme itse antaa esineelle sen ansaitseman arvon.
***
KAWS on suunnittellut tuotteita Niken, A Bathing Apen, Comme des Garconsin, Medicom Toyn, Hennessyn, Kiehlsin, Macy's-tavaratalon, Voguen, Marc Jacobsin, Yue Min Junin ja Kanye Westin kanssa. Varmasti kuka tahansa brändiasiantuntija olisi tästä listasta tohkeissaan.
KAWS on kertonut pitävänsä näitä kollaboraatioita saman arvoisina maalaustensa ja veistostensa kanssa - kaikki ne ovat yhtä lailla peräisin hänestä itsestään.
Joten omistat sitten KAWS tai Keith Haring -paidan, -figuurin tai -maalauksen, omistat autenttisen KAWS- tai Keith Haring -teoksen. Olet osa heidän estetiikkaansa, heidän maailmaansa.
✏ Lue Papermag -lehden marraskuun numeron KAWS -juttu
(Carlo McCormick: Kaws' World - From The Streets To Tv To Fine Art Galleries, Kaws Is Everywhere)
Ups and Downs, 2013. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.