Bongaa dino! |
Olin lukiolainen lokakuussa 2003. Hyviä asioita elämässä olivat elokuvaviikonloput ystävieni seurassa, jolloin katsoimme ja analysoimme elokuvia ja viinejä. Tämä traditio jatkuu edelleenkin, joskaan ei niin usein.
Hassua on se, että kymmenen vuotta sitten löytämäni parhaat elokuvat (Lost In Translation, Back To The Future, Hannah & Her Sisters) ja parhaat viinirypäleet (Riesling) ovat edelleenkin parhaita elokuvia ja viinirypäleitä. Totta kai jatkan etsimistä, mutta tällaisia parhaita asioita on näköjään melko rajattu määrä.
Makee seepratapetti. |
***
Mutta kukapa tietää, sillä voimme olla ja tehdä mitä tahansa.
***
Lost In Translation on impressionistinen elokuva. Se ei suoraan näytä tai kerro, vaan vihjaa. Se antaa katsojalleen vaikutelmia ja tuntemuksia, hetkiä ja tunnetiloja. Voimme tulkita itse, löytää omat totuutemme.
Kuinka monen suusta olet kuullut vastaavaa ja väittänyt heti perään, että väärin, siinä NIMENOMAAN tapahtuu KAIKKEA!
Tyylisuuntana impressionismi vetoaa minuun kyllä yleisemminkin. Ranskalaisten säveltäjien Claude Debussyn ja Maurice Ravelin musiikki on enemmän värejä ja sävyjä kuin melodiaa ja draamaa. Jazz on ainaista etsimistä. Bill Evans ja Brad Mehldau muodostavat pianolla nimen omaan impressioita.
Muistan hyvin ajan, kun en vielä pitänyt jazzista, mutta halusin pitää siitä.
***
Lost In Translationilla oli Hollywood-tuotannoksi pieni budjetti. Se kuvattiin nopeasti. Siinä keskitytään kahteen päähahmoon. Siinä ei ole perinteistä scorea, vaan musiikki on indierockia.
Ostin vuonna 2003 muuten dvd:n lisäksi myös elokuvan soundtrackin.
Lost In Translation on parhaita esimerkkejä modernista amerikkalaisesta independent-elokuvasta. Tätä genreä edustaa myös esimerkiksi Sideways, josta pidän yhtä lailla.
***
Lost In Translationissa parasta on kuitenkin yhden teeman perinpohjainen ja taidokas käsittely.
Charlotte ja Bob ovat hukassa kumppaniensa ja elämiensä kanssa; molemmat ovat hukassa japanilaisen kulttuurin ja kielen kanssa, jne.
Tätä hukassa olemista todella tutkitaan eri kulmista.
Verrataan tätä vielä jazziin: Ensin soitetaan kappaleen melodia, teema, jota sitten lähdetään varioimaan rytmisesti, melodisesti ja harmonisesti. Lopputulos kertoo kappaleesta ehkä totuuden.
***
Hyvää 10-vuotispäivää, Lost In Translation!
Hyvä teksti John. Ehkä olit itsekin tuolloin espoolaisena lukiolaisnuorena itsekin "hukassa", koska elokuva teki sinuun niin suuren vaikutuksen? Nuoruus on herkkää aikaa ja Lost in Translation todellakin tekee vaikutuksen, jos antaa elokuvaa katsoessaan ajatusten lentää. Ennakkoasenteiselle tyypille elokuva ei varmasti olekaan muuta kuin "leffa, jossa ei tapahdu mitään".
VastaaPoistaOpen your mind in order to learn.
Koen olleeni aina yhtä hukassa.
PoistaAlla olevassa Bobin kommentissa on viisautta. Koen olevani Charlotte. Bob rohkaisee minua.
VastaaPoistaCharlotte: I just don't know what I'm supposed to be.
Bob: You'll figure that out. The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you.
Muistan tämän. He makaavat Bobin hotellihuoneen sängyllä. Hyvää kamaa.
Poista